Op dit onderdeel van de website vindt u meer informatie over door het FOWW gesteunde projecten. Stuk voor stuk staan achter al deze mooie initiatieven creatieve en betrokken mensen en organisaties met veel doorzettingsvermogen.
“Toen ik in 2007 wethouder werd in Gorinchem, was ik net aan de UvA afgestudeerd in de kunstgeschiedenis, met als specialisme schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Tijdens mijn studie kwam ik regelmatig kunstschilders tegen die iets te maken hadden met Gorinchem. Dat associeerde ik steeds met mijn geboortestad. Maar ik zag die schilders nauwelijks terug in het Gorcums museum en dat vond ik jammer. Het leek me mooi als dit cultureel erfgoed beschikbaar zou komen voor Gorinchem en zijn bewoners. Maar hoe moesten we dat aanpakken? Daarover heb ik toen met een aantal mensen van gedachten gewisseld, o.a. via de Rotary. Daar kwam de oprichting van de Stichting Gouden Eeuw uit voort, met een gerenommeerd Comité van Aanbeveling. Met steun van de Van Andel-Spruytstichting konden we de stichting een gezicht geven met een eigen website. Toen hadden we een structuur, maar om mooie schilderijen aan te schaffen heb je natuurlijk ook geld nodig! Zo kwamen we in contact met het FOWW. “We hoeven de schilderijen niet in bezit te krijgen, maar we zoeken ze voor het FOWW en verzorgen in overleg de aankoop. Het FOWW kan de schilderijen dan in bruikleen geven” zo luidde ons voorstel. Die aanpak sprak het FOWW-bestuur aan en zo geschiedde.Ik doe de aankoop samen met beeldend kunstenaar Annet Ardesch. We doen veel voorwerk; we speuren op het internet de veilingen af en doen onderzoek. Als we iets zien dat interessant lijkt, gaan we naar de veiling toe en gaan we bieden. Tot aan Londen aan toe. Bij fraaie stukken krijg je dat naast musea ook handelaren interesse hebben en meebieden. Gaat het lukken? Dat is altijd weer spannend. “Sometimes you win, sometimes you lose”. Aangeschafte werken laten we door een bekende restaurateur schoonmaken en indien nodig terughoudend restaureren.Ik durf wel te zeggen dat we de aangekochte schilderijen hebben verworven tegen relatief gunstige prijzen. Dat betekent dat ze ook in deze economische tegenwind hun waarde behouden. Het zijn echt mooie werken. De Jan Olis ademt de sfeer van Rembrandt. Hubertus Snoeck is nét 18e eeuws maar daarbij gaat het om een Gorcumse bestuurder compleet met pruik, bibliotheek en een Hercules; een leuk stuk om te hebben. En het landschap van Aart van der Neer is echt een topstuk.Het geeft een goed gevoel dat er zo Gorcums cultureel erfgoed naar de stad is teruggebracht. Zo’n gezamenlijke of roemruchte geschiedenis is ook een bindend element. Kinderen van iedere mogelijke herkomst kunnen zo leren trots te zijn op het feit dat ze Gorcumers zijn. Dat educatieve, bindende element was voor FOWW ook een belangrijke reden om ons te steunen."
"De Nieuwe Doelen heeft naast een theaterfunctie ook een 'dorpshuisfunctie'. Dat wil zeggen dat we een rol voor onszelf zien om de amateurkunst en de gemeenschapszin in Gorinchem te ondersteunen. Daarom stellen we onze lokatie 50 tot 60 keer per jaar ter beschikking van het Gorcumse verenigingsleven. Helemaal gratis is dat natuurlijk niet. Wij hebben natuurlijk ook onze eigen noodzakelijke uitgaven. Maar we proberen de kosten voor verenigingen wel zo laag mogelijk te houden. Het FOWW is daarbij voor ons een grote steun geweest. Dankzij een bijdrage uit dit fonds konden we allerlei nieuwe technische voorzieningen aanschaffen. Zoals zendertjes, bewegend licht, een goede beamer, loopmicrofoons en nog veel meer. Sinds we dat soort apparatuur in bezit hebben, kunnen we de kosten voor de verenigingen veel lager houden. En de mogelijkheden zijn ook groter. Vroeger moesten we dergelijke middelen inhuren, en dat was vaak niet haalbaar voor non-profitorganisaties.""Ik kende het FOWW vanuit een vroegere rol bij de Zomerfeesten. Ik wist daardoor dat zij regelmatig de Gorcumse cultuur ondersteunden, vooral als een project ook sociale aspecten heeft. We waren erg blij toen we in 2011 hoorden dat onze aanvraag was toegewezen. Vanuit ons eigen budget was dit nooit mogelijk geweest. Op het tweede Sportgala in 2012 werd de apparatuur voor het eerst gebruikt en kon iedereen zien wat een mooie effecten hierdoor bereikt konden worden."Visitekaartje"De Nieuwe Doelen heeft zelf ook veel profijt van deze aanschaf. We kunnen de apparatuur immers ook bij commerciële evenementen inzetten. Het is bovendien een soort visitekaartje. Dat wij als theater dit soort up to date voorzieningen hebben, benadrukt dat wij een serieuze speler zijn. Het spreekt zich rond. Dat soort imago-effecten kun je niet kwantificeren, maar ze zijn er wel en ze zijn ook belangrijk. Het komt nu regelmatig voor dat gezelschappen gebruik maken van onze eigen faciliteiten."
De festiviteiten voor het jubileum van de Lingehaven gingen op 25 mei 2013 van start tijdens een speciale editie van Open Havendag. Aan de havenmuren hingen de hele zomer reusachtige canvasdoeken met schilderijen en foto's die uit het water leken op te duiken. Ze toonden beelden over de geschiedenis van de haven.StraatverlichtingDe Lingehaven heeft ook een blijvende herinnering overgehouden aan het jubileum. Op de Havendijk en de Appeldijk is nieuwe straatverlichting geplaatst. De lantaarns hebben een vormgeving die goed past in het beeld van een historische binnenstad. De nieuwe straatverlichting werd mogelijk door samenwerking tussen het FOWW en de gemeente.LingehavenconcertenHet FOWW is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij de opzet van de Lingehavenconcerten. In 2013 vormden de concerten een waardige afsluiting van de feestelijkheden in en om de haven. Zo'n 12.500 bezoekers genoten op vrijdag 13 en zaterdag 14 september van de muziek en het evenement in deze bijzondere omgeving. Tussen de concerten door was er een korenfestival. Vrijdag werden onder meer 2300 schoolkinderen en hun begeleiders ontvangen en vermaakt door Jandino Asporaat. Op zaterdagavond was het grote Galaconcert. Het werd uitgevoerd door de Marinierskapel der Koninklijke Marine met als solisten Tania Kross (zang) en Paolo Giacometti (piano). Ze vertolkten werken van onder meer Rossini en Bizet. Traditioneel volgde op het afsluitende concert een groot vuurwerk.TV-uitzending op 25 april 2014Het klassieke zaterdagavondconcert in de haven is opgenomen door omroep Max. Het zal worden uitgezonden op vrijdag 25 april om 17.35 uur op Nederland 2.
Op 5 april 2013 werd ter ere van verzetstrijder, onderwijzer, journalist en schrijver Henk van Randwijk een monument onthuld in zijn geboortestad Gorinchem. Initiatiefnemers Geert Willemstein en Ewald Klaui vonden het belangrijk dat deze markante Nederlander een waardig gedenkteken kreeg en vroegen Bert van 't Land om het project van de grond te krijgen. Het bestuur van het FOWW ondersteunde deze ambitie met overtuiging.Eén van de sprekers bij de onthulling, Kees de Ruiter, zei het zo: "Wie het leven van Henk van Randwijk overziet, wordt door een paar dingen getroffen: zijn moed, zijn houding tot verzet tegen de gevestigde orde, zijn strijdbaarheid en zijn hang naar sociale rechtvaardigheid en gerechtigheid."Gorcumse achtergrondHenk van Randwijk werd op 9 november 1909 in de Knipsteeg 11 geboren, waar zijn ouders een groente- en fruitwinkel dreven. Henk van Randwijk bezocht de christelijke kweekschool in de Arkelstraat en werd daarna onderwijzer in Werkendam. In 1935 trouwde hij en twee jaar later ging hij werken in de Amsterdamse volksschool. Het is bekend dat hij de rest van zijn leven (hij overleed in 1966) nog regelmatig in Gorinchem terugkwam.Lange tijd was het enige dat in die plaats aan hem herinnerde de Van Randwijksingel. In 1999 werd er een plaquette bij zijn geboortehuis geplaatst door de Historische Vereniging Oud Gorcum, en citaten van Van Randwijk zijn nu onderdeel is van de Poëzieroute door de Gorcumse binnenstad. En nu is er dus een speciaal monument voor hem, Buiten de Waterpoort. Het RVS kunstwerk is van de kunstenaar Henk van Bennekum.Wezenlijk van waardeDe Ruiter: "Het gedenkteken [...] is eindelijk een waardig gedenkteken voor de man die in de uitnodiging voor vandaag wordt aangeduid als 'een groot Gorcumer'. En dat niet om prat te gaan op een bekende stadsgenoot. Van Randwijk zou de eerste zijn geweest om dit soort chauvinistische overwegingen van tafel te vegen. Maar wel om ons handelen en denken aan hem te kunnen spiegelen en ons hart in een steeds killere en individualistischer samenleving een beetje aan hem te warmen. Omdat hij nog altijd symbool staat voor wat er in het leven wezenlijk van waarde is."Meer weten over Henk van Randwijk?Zie Wikipedia en Historici.nl.